Henk
Eggens De Baander 5 Postbus 26 9530 AA Borger |
T:
0599-238132 F: 0599-238142 M: 06-51697673 E: Info@Inbasket.nl |
"The
future is not something we enter. The future is something we create."
.................
|
Interim-management Organisatieadvies Personeelsadvies Coaching Training Projectmanagement Commissariaten Executive Search Detacheringen Uitgeverij Coachontheroad Werving en selectie Vacatures Nieuws Henk Eggens Links Quotes Home |
Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig een coach heeft, maar de praktijk is weerbarstig. Er wordt meer over gesproken dan echt gedaan. Het valt vaak niet mee om ook echt tijd te vinden om er even goed voor te gaan zitten of staan. Om de juiste vragen gesteld te krijgen, op een moment dat het je uitkomt. Daar helpen de geplande afspraken vaak ook niet. De praktijk is namelijk dat je deze vaak op het laatste moment moet afzeggen, omdat er iets dat nog belangrijker tussendoor is gekomen. Als coach ben ik daar nog al eens tegenaan gelopen. Dan is de intentie om toch echt aan de slag te gaan met je bewustwordingsproces er wel, maar uiteindelijk ja zeggen tegen een ontmoeting wordt overvleugeld door de waan van de dag. En dat is soms ook wel zo veilig, en een legitimatie om af te zeggen als het gaat om eens een keer echt diep te gaan in de confrontatie met jezelf. Een beetje zelfbedrog is niemand vreemd. Om het agendaprobleem als uitgangspunt te nemen brengt niemand verder, behalve als je een oplossing bedenkt. Die heb ik gevonden, coaching kan natuurlijk ook op een moment dat je niets beters te doen hebt. Voor velen is reizen zo'n moment. En we reizen wat af, van A naar B, onderweg naar morgen, en van A naar ergens. Je intentie om in de trein je stukken door te nemen leiden vaak tot niets, je bladert wat in een door velen gelezen tijdschrift, de krant heb je gespeld. En als jezelf de auto bestuurt moet je opletten, je pleegt wat telefoontjes (heel nuttig, maar levert vaak nog meer werk op) en een moment voor jezelf is ver te zoeken. Dat reismoment is een uitstekende gelegenheid om met jezelf bezig te zijn. CoachontheRoad betekent eenvoudig weg dat je van huis wordt gehaald, normaal gesproken in mijn auto, maar we kunnen ook verder met jouw auto als je dat comfortabeler of prettiger of handiger vindt. Ook is het mogelijk dat we een auto nemen waarvan je wellicht overweegt die in de toekomst te gaan rijden (of in te laten rijden). Er zijn een aantal overeenkomsten gesloten met grote autobedrijven die dit een goede manier vinden om hun merk onder je aandacht te brengen. Maar hier gaat het verder niet om, het zijn slechts mogelijkheden. Zoals gezegd, je wordt van huis gehaald en je hebt een "herenchauffeur" die van wanten weet. Onderweg naar je doel pakken we de coaching op. Dit betekent dat de essentiële vragen op het juiste moment worden gesteld en dat daarbij ook gebruik gemaakt wordt van omgevingsfactoren die als metafoor voor de vraagstelling(en) werken. Dat kan een file zijn, een omleiding, de vogel op een bermpaal, een wegwerker, de wegsignalering. Alles bedoelt om het bewustzijn te vergroten door bewustwording. Dit leidt tot een nieuw soort (persoonlijk) leiderschap, daarvan ben ik overtuigd. (een voorbeeld: recentelijk een directeur van een grote onderneming in de auto onderweg naar Schiphol, we zijn ruim op tijd, ik kan me wat permitteren. De kwestie die aan de orde wordt gesteld is het moeizaam kunnen corrigeren van de managers, vaak worden de zaken niet uitgesproken en als het al wordt gedaan is het veel later en ben je de kracht van het moment kwijt. Hoe los je dat op? Als coach geef ik geen antwoorden, dan moet je een adviseur nemen (dat ben ik ook, maar dan word ik als probleemoplosser binnengehaald). In dit geval moet de directeur het toch echt zelf doen en kan ik alleen maar aan het bewustzijn gaan werken. Ik sla dus af richting Arena , drie straten verder zeg ik dat ik het nu niet meer weet, hoe kom ik in vredesnaam op Schiphol? De directeur wordt eindelijk wakker (bewust), natuurlijk heeft hij gezien dat ik de verkeerde afslag nam, maar hij zei niets. Dat is dus het probleem, wel zien dat het niet goed gaat, maar niets zeggen (dat kan veel redenen hebben, je stuurt tenslotte op hoofdlijnen en die managers heb je niet voor niets binnengehaald), en vervolgens zelf met de gebakken peren zitten. Vervolgens gaan uitleggen hoe gereden moet worden, stress van het misschien niet op tijd komen, in een keer heb je weer de aap op de schouder die je niet wilt. Dit is slechts een voorbeeld hoe met hulp van omgevingsfactoren naar de essentie kan worden gegaan, het maakt je bewust en je herinnert het voorbeeld altijd) We rijden door naar je eindbestemming, dat kan een vergadering in Nederland zijn, maar evengoed een in het buitenland. Daar wacht ik dan op je en breng je weer thuis, tenzij je ander vervoer prefereert. Afhankelijk van de gekozen manier van reizen en bestemming kun je ook afgezet worden op Schiphol (op tijd en voor de deur). Het is dan ook mogelijk dat ik met je meevlieg naar je eindbestemming. Daar neem ik dan een retourvlucht, of in het geval van een kort verblijf is het mogelijk dat ik me een paar dagen ter plekke vermaak of je gezelschap houdt en weer met je terugvlieg. Bijzonder? Neen, de ervaring leert dat het goed werkt. Desgewenst geef ik je de namen van de mensen die ik op deze wijze heb begeleid (zelfs een week naar Amerika) en zij kunnen je de resultaten vertellen. Overigens, er zijn ook mensen wandelend en fietsend begeleid, hetzelfde resultaat en het behoort tot de mogelijkheden. Bij deze nieuwe opzet van coachen is één van de weinig gestelde vragen is of het mogelijk is om tegelijkertijd te coachen en auto te rijden. Mijn ervaring is dat het goed kan, je hebt weliswaar weinig oogcontact maar dat heb je ook niet in een biechthokje. Bovendien, als coach is het vooral luisteren, tussen de regels door, op zoek naar dat wat je raakt en daar dan op reageren. Als je wilt mag je ook achterin zitten, een achteruitkijkspiegel wil ook wel helpen om vooruit te komen). Tenslotte is het mogelijk dat we iemand anders laten rijden en samen op de achterbank het gesprek aangaan. Dus ben jij een van die leiders, managers, directeuren die behoefte heeft aan een kritische sparringpartner, aan reflectie, aan iemand die je kan helpen op het pad naar bewustwording, dan zou je de optie van de Coach-on-the-Raod kunnen overwegen. Van huis uit ben ik organisatieadviseur, ik heb mijn sporen verdiend in het bedrijfsleven en bij de overheid. Opgeleid als bedrijfs-en organisatiekundige en een sterke focus op de mens. Recent nog opgeleid als transformationeel trainer/coach. Voor een uitgebreid CV kun je me mailen (henk.eggens@planet.nl) Bel me gerust, ik ben onderweg te bereiken op 06-51697673 of via www.coachontheroad.com Onderstaand nog enkele quotes van de mensen die ik heb mogen begeleiden. "Een zeldzaam efficiënte en effectieve manier van reizen" "Aangenaam gezelschap, maar wel een taaie" "Nog nooit zo fris uitgestapt" "Nieuwe ideeën en impulsen" "En ik moest nog op de weg letten ook" "On the road again!!!" "Het zet je wel in beweging" Wat de pers schrijft over CoachontheRoad. "Coachontheroad, het vervoer. In principe wordt u door mij gecoacht in mijn eigen auto (Volvo V70), of als u dat wenst in uw eigen auto. En we kunnen dat vervolgen in het vliegtuig als we dat hebben afgesproken. Er zijn echter meer mogelijkheden. We hebben een mooie overeenkomst kunnen sluiten met Century Auto Groep uit Groningen. CoachontheRoad en Century bieden u aan om het gesprek in een Audi of VW te laten plaatsvinden. Dat betekent dat we de coaching en proeverij aan een andere auto laten samenvallen. Misschien wilt u het comfort en reisgenot van een andere auto wel eens ervaren. Ter beschikking staan een nieuwe Audi A6 of A8 en het summum van Volkswagen, de nieuwe Phaeton. Het enige dat Century dan graag van u wil weten is uw ervaring van het rijden in de Audi of VW. Als u van deze mogelijkheid gebruik wilt maken is het belangrijk dat vroegtijdig aan te geven." www.century.nl |
|
onderweg, snelweg, toegangsweg, binnenweg, rondweg, overweg, vaarweg, vluchtweg, leerweg, hoofdweg, b-weg, zijweg, uitweg, tolweg, snelweg, voorrangsweg, luchtweg, melkweg, sluipweg. |